
Första upplagan 2018.
Rikt illustrerad.
130 sid. Häftad.
Utgivningsdatum: 2018-05-25
ISBN: 978-91-88383-30-3
Visst kan man dansa efter Auschwitz samlar och fogar samman individuella och kollektiva minnen. Den skildrar fragment av Göteborgs judiska historia. Det är en bok som vill förändra och lägga till viktiga bitar till de redan skrivna minnena, det som »är» en stads historia. Bokens fragment förskjuter perspektivet och förändrar därmed berättelsen om en plats och dess befolkning.
Efterord av Mikael van Reis.
Brygger är inte bara väl påläst. Hon är också en oerhört entusiasmerande guide som lotsar läsaren så vi får ta del av allt från resonemang omkring mat till minatyressäer om konst och litteratur. Det blir i det närmaste oavbrutet fascinerande, inte minst för att Brygger inte drar sig för att bli personlig. […] Till volymen […] har Mikael van Reis författat ett helt underbart efterord. Bara det är värt sitt bokinköp.
Och med vilken distinkt och varm ton Brygger lyckas förmedla det som måste vara en djupt känd kärlek, inte bara till det judiska utan också till Göteborg, hamnstaden som blev en hemstad för vissa.
Kristian Lundberg, Dagens Arbete
Texterna är folkbildande, intressanta och borde bli lästa av alla som har det minsta intresse för lokalhistoria och samhällsfrågor. Inte minst nu, när svenska nynazister marscherat flera gånger i Göteborg.
Lena Kvist, Göteborgs-Posten
Karin Brygger är poet, kulturskribent och adjunkt i Estetik, medier och berättande vid Högskolan i Skövde. Essäsamlingen De blinda i Venedig är hennes åttonde bok.
Av samma författare
Författarporträtt
Bilderna är avsedda för press att använda i samband med publiceringar rörande Korpens utgivning. Bilderna får användas fritt, men endast i detta syfte. Ange fotografens namn vid publicering.